Brødkrumme Brødkrumme

Webindholdsvisning Webindholdsvisning

Hvordan holder jeg op med at ryge

Få hjælp til at holde op med at ryge, når du har KOL

Du har ved en lungefunktionsprøve fået konstateret, at du har KOL. Du er ryger og vil gerne holde op med at ryge. For nogle er det svært at holde op. Andre holder bare op og har egentlig ikke problemer med det. Men for mange rygere med KOL er det meget svært at holde op. Der er jo ikke noget, der er så svært, som det at ændre sine faste livsvaner. Men det kan lade sig gøre.

Det vigtigste er, at du er motiveret for at stoppe. Du skal virkelig ønsker at holde op og helt ind i sjælen beslutte dig for, at nu vil du aldrig mere ryge. Når du har besluttet dig for at stoppe, skal du vælge en passende dag. Det skal ikke være lige før en stor fest, for så vil du få meget svært ved at holde ud, når alkoholen kommer ind. Fortæl familie og venner, at du vil holde op. Det forpligter dig og kan gøre det sværere for dig at begynde igen.

Efter rygestoppet skal du ikke forvente straks at komme til at føle dig bedre tilpas. Din åndenød forsvinder ikke, selvom du holder op med at ryge. Og der kan godt gå lang tid, før din tobakshoste forsvinder. Mange oplever, at de hoster ekstra meget efter et rygestop, men det holder som regel op i løbet af nogle dage eller uger.

Det er hårdt at holde op! 

Du skal være forberedt på, at det kan blive ret hårdt at komme gennem de første dage - ja måske uger - efter rygestoppet. Og hvis du skal til en fest kort efter, at du er holdt op med at ryge, så lad være med at drikke alkohol.

Et godt råd: Hver gang du tager en slurk øl eller vin, så drik to ligeså store slurke vand. 

Det er en god ide at tænke over, hvad du vil gøre, når rygetrangen er ved at tage magten fra dig. Trangen til at ryge varer kun i nogle minutter ad gangen, men hav en plan klar, som du slavisk følger. Lav eventuelt en liste over gøremål, som du ved, vil optage dig og fjerne fokus fra din trang til at ryge.

Inspiration til din liste

  • Gør ting, du foretog dig tidligere, hvor du ikke røg. For eksempel, hvis du ikke tidligere røg samtidig med, at du spillede på guitar – så kan du nu spille, når du får lyst til at ryge
  • Sæt dig i en stol og koncentrer dig om din vejrtrækning. Ånd ind gennem næsen og ud gennem munden 10 gange i træk
  • Gå en tur
  • Tag noget håndarbejde frem
  • Få orden i fotoalbummet
  • Mug ud i kælderen eller andet, som du ved vil optage dig

Hvornår ophører min trang til at ryge?

En tommelfingerregel siger 333, hvor det første 3-tal står for de første tre dage. De er ofte de værste. Det næste 3-tal står for uger. I løbet af de første tre uger kan du opleve stærk rygetrang med faldende hyppighed og styrke. Det sidste 3-tal står for måneder, fordi de alvorlige anfald af trang bliver sjældne efter tre måneder.

Webindholdsvisning Webindholdsvisning

Fokus på
behandling