Navigation Navigation

Brødkrumme Brødkrumme

Webindholdsvisning Webindholdsvisning

Hold dig i gang

Lær at fokusere på alt det du kan.Planlæg din dag, så der er tid til opgaver og plads til hvil. Få hjælp til det, du ikke selv kan klare.

Du har sikkert oplevet, at du får problemer med at få vejret, hvis du stresser. Derfor er det en god ide at planlægge din dag, så der er god tid til de enkelte opgaver og plads til hvil. Samtidig er det vigtigt at få hjælp til de ting, du ikke selv kan klare. Det giver nemlig stress og dårligt humør, hvis der er meget, som du ikke kan få gjort.

Det er naturligt og sundt at få øget puls og blive forpustet, når du er fysisk aktiv. Men du må ikke få svær åndenød, som det kræver lang hvile at komme dig over. Hvis du arbejder i et roligt tempo, kan du klare mere og bliver mindre forpustet og udmattet. 

Du kan udsætte opgaver - der kræver en hvis fysik - til om eftermiddagen, hvor du er mest frisk. Du kan også veksle mellem dine arbejdsopgaver og sidde ned fx ved have- eller husarbejde. Desuden er det en god idé at placere de ting du skal bruge inden for rækkevidde og i arbejdshøjde.

Sport og KOL

Sport og samværet med andre giver dig et bedre liv med KOL og øger din livskvalitet.

Lidt motion er bedre end ingenting

Træning og motion er et meget effektivt middel til et bedre liv med din sygdom. Fysisk træning to til tre gange om ugen vil afhjælpe din åndenød. Samtidig er det vejen til bedre livskvalitet. Den fysiske træning kan bestå af styrketræning, konditionstræning, smidighedstræning, udstrækning og afslapning. Du kan deltage i forskellige former for motion alt efter, hvor svær din KOL er. Det kan for eksempel være cykling, gåture, hus og havearbejde, yoga og svømning.

Du kan også træne ved:

  • Kommunale tilbud om træning og gymnastik for ældre
  • Individuel træning i et træningscenter
  • Individuel træning ved fysioterapeut
  • Træningshold
  • Rehabiliteringshold
  • Hjemmetræning efter individuelt program.

Du skal træne resten af livet. Hvis du stopper, vil effekten af din træning forsvinde i løbet af nogle måneder. Har du brug for hjælpemidler - fx pep udstyr - ordineres de af din læge eller fysioterapeut. Det er din fysioterapeut, der udleverer og instruerer dig i, hvordan du skal bruge udstyret.

Fokuser

Lær at fokusere på alt det du kan.

Webindholdsvisning Webindholdsvisning

Fokus på
behandling