Breadcrumb Breadcrumb

Web Content Display Web Content Display

Sexlivet med KOL

KOL påvirker ikke kun dit arbejdsliv, men også dit privatliv og seksualliv - især hvis du har KOL i svær grad

De krav til fysisk udfoldelse, som et normalt seksualliv kræver, klarer de fleste med KOL i mild eller moderat grad uden problemer. Men har du KOL i svær grad, kan et almindeligt samleje fremkalde åndenød. Åndenød under samlejet kan gøre dig utryg og fremprovokere angst.

Gode råd:

  • Hold dig i form ved at træne to til tre gange om ugen. Det vil øge din tolerance over for åndenøden
  • Tag luftvejsudvidende medicin en halv time før samlejet og hav eventuelt medicinen inden for rækkevidde under samlejet
  • Vælg de samlejestillinger, som kræver mindst energi
  • Få kontrol over din vejrtrækning gennem vejrtrækningsøvelser
  • Bruger du ilt, kan du eventuelt skrue lidt op for ilttilførslen under samlejet

Vejrtrækningsøvelser

Vejrtrækningsøvelser kan give dig bedre kontrol over din vejrtrækning og spare på energien under samlejet. 

To meget effektive øvelser:


I den første øvelse ånder du ind enten med åben mund eller gennem næsen. Når du ånder ud igen skal det ske med spidse læber, ligesom når du puster et lys ud eller fløjter. Du er længere om at puste luften ud end at ånde ind.

Den anden øvelse er en såkaldt mellemgulvsånding, hvor du trækker vejret "helt ned i maven". Altså en dyb vejrtrækning. Her skal du være opmærksom på, at din mave skal bevæge sig ind og ud, når du trækker vejret. Læg din hånd på maven, så du kan mærke mavens bevægelser. Du starter med at ånde ind enten med åben mund eller gennem næsen. Pust ud med spidse læber, som når du fløjter.

Hvis du kan lære de to vejrtrækningsøvelser, bruger du kun energi på at trække vejret ind og ingen energi på at ånde ud. På den måde kan du afpasse samlejet, så de mere anstrengende dele falder sammen med den passive udånding. Det vil give dig mere kontrol med din vejrtrækning. På den måde er det ikke vejrtrækningen, som styrer dig, men dig som har styr på vejrtrækningen. Og risikoen for at blive grebet af angst og panik - som ødelægger det seksuelle samvær - bliver mindre.

Tid til kærtegn

Endelig kan det være en god idé at vælge lidt utraditionelle tidspunkter for seksuelt samvær. Vælg et tidspunkt på dagen, hvor du har størst overskud. Det kan fx være midt på formiddagen, når du har overstået morgenhoste og morgentoilette. Det kan godt lyde, som om de ovenstående råd tager det spontane og romantiske ud af det seksuelle samvær. Men faktisk kan det virke lige omvendt.

Det, at få snakket ud om tingene og få planlagt det seksuelle samvær, vil ofte give større åbenhed mellem dig og din partner og bidrage til en mere tryg og afslappet atmosfære. Samtidig kan det være med til fjerne præstationsræset fra det seksuelle samvær. Og så må du huske på, at et godt samliv er andet end selve samlejet. Ømhed, omsorg og kærtegn kræver ikke megen fysik.

Kontrol over åndenøden gør dig mere tryg under et samleje.

Web Content Display Web Content Display

Fokus på
behandling